joi, 24 martie 2016

Templul lui Baal (Bel)

Ce nu apare la noi in presa online pe nici un tabloid este urmatoarea stire:

Templul lui Baal (Bel) se va "re"construi in 2016, Aprilie in New York si in Londra. Desi pare a fi un "folk day news" se pare ca lucrurile respective e posibil sa se si intample. Pana in Aprilie 2016 nu mai este mult pentru a vedea sau nu daca ce se scrie in presa internationala e adevarat sau fals. Daca va fi fals voi sterge articolul respectiv.

Templul lui Baal (Bel) a fost o destinatie "turistica" importanta din orasul Palmyra (Siria) si a fost distrus cu putin timp in urma de catre membri ISIS. In dorinta de "pastra istoria", 2 replici ale acestui templu, inalte de 50 de picioare, vor fi construite in piata Time Square din New York si in zona Trafalgar Square din Londra. In timp se doreste ca numarul acestor replici ale templului lui Baal sa creasca si sa se construiasca in diferite locuri de pe glob.

Se pare ca aceasta contructie sau aceste constructii vor atrage numerosi adepti.

Templul lui Bel are o vechime de peste 2000 de ani cu o structura masiva, si el a servit drept motiv de inspiratie pentru cladirea Capitoliului din SUA, cladire ce adaposteste legislativul american.


De ce Ilie a ucis profetii lui Baal?

Uciderea de catre Ilie a profetilor lui Baal (III Regi 18, 40) nu este un simplu element anecdotic al povestirii, din contra, ea constituie elementul esential al unui rit efectuat in urma unei catastrofe de amploare nationala, rit care poate fi calificat ca rit de "iesire din catastrofa".

Presupunerile care stau la baza acestui rit se regasesc in codul sacerdotal si stau la baza legislatiei sale penale.

Convocati de regele Ahab, la initiativa lui Ilie, pe muntele Carmel profetii lui Baal si Ilie se intrec, in prezenta intregului Israel, intr-un surprinzator concurs de sacrificii destinat sa demonstreze cine dintre Baal si Iahve este Dumnezeu. Pentru aceasta fiecare la randul lui a pregatit cate un taur pentru sacrificiu punand bucatile de carne pe bucatile de lemn asezate pe altar, cerand apoi dumnezeului lor sa aprinda focul pe rugul de sacrificiu. Si, in timp ce cei 450 de profeti ai lui Baal, in ciuda rugaciunilor lor timp de ore intregi nu obtin nici cel mai mic semn de reactie din partea lui Baal, Iahve raspunde rugamintii lui Ilie si trimite focul din cer care consuma ofranda si pietrele altarului si praful si apa pe care Ilie le raspandi-se peste tot.

Dovada este adusa magistral: Iahve, singur, este Dumnezeu. Nefiinta si chiar inexistenta lui Baal este demonstrata in cel mai spectaculos mod, Ilie triumfa! Imediat isi prinde adversarii, ii duce la torentul Chison si acolo ii injunghie, unul cate unul (III Regi 18, 20-40).

Pentru ce, deci, Ilie i-a ucis pe profetii lui Baal? Aceasta problema, de fapt, nu pare sa fi impresionat peste masura pe exegeti si, de aceea, nu a fost abordata frontal, decat ocazional. La urma urmei, reactia brutala a lui Ilie nu este, poate, decat una din numeroasele manifestari de violenta de care abunda Biblia ebraica si in legatura cu care se credea ca erau apanajul societatii "primitive", "Duritatea vremurilor" constituie pentru De Vaux explicatie cat se poate de suficienta.

Singurul, sau aproape singurul dintre exegetii contemporani, Montgomery, a incercat sa scuze atitudinea lui Ilie, intrebandu-se, printre altele, asupra autenticitatii episodului, amintind ca acest gen de reactie nu este singular in istoria religiilor si in istoria politica, inclusiv istoria recenta. Acest fapt este adevarat si nu numai in epoca in care scrie Montgomery (1941), nu lipsita de exemple ale acestui tip de comportament fata de "inamicii natiunii".

Continuarea, aici.