Desprea amestecarea stilurilor s-au scris multe, s-au
discutat si inca se vor mai discuta. In ce priveste calendarul, expresia stil
vechi se referă la calendarul iulian, predominant în întreaga Europa în Evul mediu.
Calendarul pe stil vechi a rămas înca in uz în unele țări până în secolul al
XX-lea și mai este folosit încă de mai multe biserici naționale ortodoxe si
astazi. Denumirea stil vechi este dată opoziția față de stilul nou care
corespunde calendarului gregorian.
Cand s-a facut aceasta indreptare a acestui calendar?
In anul 1923 s-au adunat la Constantinopol intr-un sinod,
reprezentanti ai tuturor Bisericilor Ortodoxe. Acolo, cercetand cu frica lui
Dumnezeu si cu amanuntime chestiunea calendarului Iulian si vazand ca prin
indreptarea lui nu se aduce nici o stirbire dogmelor, canoanelor Bisericii si
randuielilor Sfintilor Parinti si ca prin ramanerea in urma a calendarului de
la 21 la 8 martie, se calca randuiala stabilita de Sfantul si Marele Sinod ecumenic
de la Niceea, au hotarat cu totii sa indrepte calendarul Iulian si sa aduca
echinoctiul de la 8 martie la 21 martie cum este acum.
Hotararea a fost primita de toate Bisericile Ortodoxe, care
au luat parte la sinod, prin mitropoliti, episcopi si delegatii lor, urmand ca
fiecare Biserica sa faca indreptarea calendarului cand va gasi vremea
potrivita. Astfel, in anul 1924, la 10 martie, a indreptat calendarul
Patriarhia ecumenica de Constantinopol si Biserica Greciei.Apoi, pe rand,
Patriarhia Alexandriei, Patriarhia Antiohiei si in anul 1924, in octombrie, a
indreptat calendarul si Biserica noastra Ortodoxa Romana, socotind ziua de 1
octombrie drept 14 octombrie, sarind peste cele 13 zile cu care ramasese in
urma calendarul Iulian. Iar Sfintele Pasti le serbam odata cu crestinii care
tin stilul vechi din celelalte tari, pentru unitatea si pacea Bisericilor
noastre surori, care inca nu au indreptat calendarul, precum Biserica Rusa,
Biserica Ierusalimului, Slava, biserica Sfantului munte Athos. Caci asa s-a facut intelegerea la Moscova, in anul
1948, la Sinodul Panortodox, unde au fost de fata aproape toate Bisericile
Ortodoxe, prin reprezentantii lor.
In continuare o "confruntare" in 4 episoade intre Pr. Flavian, episcop al Bisericii Ortodoxe de stil vechi si Pr. profesor Gheorge de la Fac. de Teologie Ortodoxa din Cluj.
In continuare o "confruntare" in 4 episoade intre Pr. Flavian, episcop al Bisericii Ortodoxe de stil vechi si Pr. profesor Gheorge de la Fac. de Teologie Ortodoxa din Cluj.
Pr. Flavian pe parcursul "conversatiei" a facut urmatoarea afirmare: "V-ati bagat calul troian in biserica cu ecumenismul. Consecintele sunt dupa cum am spus - ecumenismul, care incet incet spinteca ortodoxia". Ce este ecumenismul? - Ecumenismul este o mișcare religioasă care urmărește reuniunea tuturor bisericilor creștine într-una singură, imprimand totodata si ideea de globalizare.
In continuare o parte a slubjei ecumenista care a avut loc la Patriarhie (puteti gasi cele 3 parti ale acesteia pe Youtube ptr cine e interesat):
Si fostul P.F. Patriarh Teoctist a fost in vizita in Cetatea Vaticanului, ingorand prejudecatile si avertismentele de atunci:
Probabil ca cei mai multi dintre noi nu inteleg cum stau treburile cu aceste 2 stiluri in biserica ortodoxa romana, iar cand ii intrebi pe preoti ei se cam feresc sa vorbeasca mai deslusit, intotdeauna argumentand cu diferenta dintre cele doua calendare.
Calendarul gregorian este varianta de calendar cu cea mai
mare răspândire. O modificare a calendarului iulian a fost propusă pentru prima
oară de doctorul napolitan Aloysius Lilius și a fost decretată de Papa Grigore
al XIII-lea (al cărui nume l-a primit acest calendar) la 24 februarie 1582. (informatii detaliate despre acest calendar puteti gasi aici).
Aceasta convergenta spre notiunea de unitate a bisericilor are ca tema principala credinta in acelasi D-zeu. Daca s-ar avea in vedere si credinta dreapta, nu numai doar cu cuvantul (ptr cei mai multi dintre noi), probabil lucrurile ar fi stat altfel mai demult.
Exisista multe interese in oranduirea interioara a oricarei biserici. Credinta ne vorbeste si despre smerenie, aceasta tb sa vina mai ales din randul preotilor ptr a fi luati drept exemplu de catre popor .... Eu pe acest lucru as pune accentul. Prin smerenie indiferent de functia si statul avut dai un exemplu puternic celorlalti.
Pana la urma calendarul, in oricare forma ar fi, este un ceas - un instrument de masura al timpului inventat de oameni. A fost schimbat de cinci ori pana
acum, si cand va fi nevoie va fi schimbat din nou. La cum a fost calculat, modificarile ulterioare care apar la 400-500 de ani, vor produce din nou peste un anumit timp decalari ale zilelor, s.a.m.d.
Nu trebuie sa ne inchinam sau sa ne rugam la nici un calendar (Modificarile de stiluri deja pot pune in impas mintea omului care si asa e tulburata si in ceata la vremurile de acum), ceea ce avem de facut este "Simplu" si sta scris in lespezi de piatra prin cele zece porunci date de D-zeu lui Moise pe muntele Sinai.
Nu trebuie sa ne inchinam sau sa ne rugam la nici un calendar (Modificarile de stiluri deja pot pune in impas mintea omului care si asa e tulburata si in ceata la vremurile de acum), ceea ce avem de facut este "Simplu" si sta scris in lespezi de piatra prin cele zece porunci date de D-zeu lui Moise pe muntele Sinai.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu