In anul 1924, Grecia schimba calendarul in martie cu 6 luni inaintea Romaniei (in octombrie). Pe calendarul vechi in Grecia, in afara de parintii de la Sfantul munte Athos a ramas un singur preot in Atena, parintele Ioan.
Evenimentul de aratare a sfintei cruci a avut loc in anul 1925 de ziua de Inaltarea a Sfintei Cruci de 14 septembrie pe calendarul de stil vechi la biserica parintelui Ioan, pe acele vremuri fiind o manastire mica si parasita ce era situata la o distanta mica fata de oras.
Calendarul iulian vs gregorian - scurta introducere
Calendarul iulian a fost introdus in anul 46 i.Hr de catre Iulius Cezar si a intrat in uz in anul 45 i.Hr. Calendarul iulian are un an obișnuit de 365 de zile, ce este împărțit în 12 luni, cu un an bisect adăugat la fiecare patru ani, ceea ce face
ca anul mediu să aibă 365,25 de zile. El a rămas în uz în unele țări până în
secolul al XX-lea și mai este folosit încă de mai multe biserici naționale
ortodoxe. Cu acest calendar ar trebui adăugate prea multe zile pentru a păstra
corespondența cu anul astronomic, care este mai lung cu 11 minute decât anul
iulian mediu, această ducând la acumularea unei zile diferență în 128 de ani.
S-a spus că Cezar era conștient de imperfecțiunea calendarului propus, dar a
considerat că este vorba de o problemă minoră. Pentru a pune de acord anul calendaristic cu cel astronomic,
la propunerea doctorului napolitan Aloysius Lilius, Papa Grigore al XIII-lea a
decretat, la 24 februarie 1582, reforma calendarului. Noul calendar este
cunoscut, de atunci, sub denumirea de calendarul gregorian. Uneori, pentru a evita confuziile dintre cele două moduri de
datare, se folosește denumirea de Stil Vechi (SV) prin comparație cu Stilul Nou (SN),
denumirea dată calendarului gregorian.
Despre teoriile legate de cele 2 calendare nu cred ca doresc sa imi bat capul sa le inteleg sau sa stau sa despic firul in 4. Intotdeauna oricat ai cerceta nu ajungi la un consens ca sa ii poti multumi pe toti. Si vorba parintelui Iustin si a altora probabil - "nu trebuie sa ne inchinam la calendar".
Din aceasta trecere, schimbare, un lucru e cert, ne-am amestecat sau ne-au amestecat ca sa nu mai stim unii de altii. Sunt inca tari si regiuni care inca sunt pe stilul vechi si aici sa amintesc:
- diferite zone ale Romaniei pe stil vechi ce au Mitropolia la Slatioara;
- biserica Rusa;
- biserica Georgiei;
- biserica Ierusalimului; (Această biserică a întrerupt comuniunea cu Biserica Ortodoxă
Română în data de 9 mai 2011, în urma unei dispute privind așezămintele
ortodoxe române din Israel. Comuniunea cu Biserica Ortodoxă Română a fost
reluată în 22 februarie 2013.)
- biserica Sfantului munte Athos;
In anul 1864, Alexandru Ioan Cuza a convocat un sinod
bisericesc unde a recomandat schimbarea calendarului Iulian cu cel Gregorian.
La sinod a fost prezent si Sf. Calinic de la Cernica. Acesta a fost un darz
oponent al schimbarii calendarului. Acesta s-a opus si a parasit sala zicand:
"Iar eu, cu cei fara de lege nu ma voi socoti".Acesta este un
argument destul de clar ca schimbarea calendarului nu a fost si nu este
necesara.
In ceea ce priveste biserica Ierusalimului, aici e discutabil ... si lucrurile inca nu imi sunt clare. Ca sa citez din alta sursa:
"Daca stilistii (cei ce tin pe SV) zic ca tin cu Ierusalimul, de ce n-au venit
sa slujeasca cu Patriarhul Diodor al Ierusalimului, in anul 1982, la hramul
Sfantului Ioan cel Nou de la Suceava ? De ce Biserica Ortodoxa din Ierusalim
nu-i recunoaste, asa cum nu-i recunoaste nici Patriarhia Ecumenica din
Constantinopol ? Caci Patriarhul Diodor al Ierusalimului, a zis la hramul
Sfantului Ioan : " Noi nu recunoastem in Romania alta Biserica in afara de
Biserica Ortodoxa Romana. Noi, la Ierusalim, tinem calendarul Iulian cel
neindreptat, dar acest lucru nu este o pricina de despartire intre noi si
celelalte Biserici Ortodoxe surori si nici nu facem din calendar o dogma de
credinta ".
Daca stilistii zic ca tin cu Sfantul Munte, de ce, in anul
1993, cand au venit parinti din Grecia cu lemnul Sfintei Cruci a Mantuitorului
prin Romania, n-au mers si ei la Slatioara ? De ce, in anul 1995, cand s-au
intrunit toti Patriarhii la noi in Romania, n-au pomenit nimic de cei care tin
stilul vechi ?"
- voi ce concluzie puteti trage de aici? Ca lucrurile par extrem de incalcite inca din contextul exprimarii ....
Cea mai buna invatatura din tot acest pasaj este - "si nici nu facem din calendar o dogma de credinta".
Si inca un citat preluat din alte surse:
"
Si iata ceva la care trebuie sa luati aminte:
- Parinte, care sunt abaterile canonice ale stilistilor ?
- Stilistii au si grave abateri canonice. Iata care sunt
cele mai grave :
1. Nu asculta de hotararea Patriarhiei Ecumenice din
Constantinopol, din anul 1923, care a hotarat indreptarea calendarului celui
vechi.
2. Nu asculta nici de Patriarhia Ierusalimului.
3. Nu asculta de Sinodul Bisericii Ortodoxe Romane si de
hotararea intai-statatorilor tuturor Bisericilor Ortodoxe, care s-au adunat la
Moscova in anul 1948.
4. Episcopii si preotii lor, precum si crestinii condusi de
ei, se departeaza de la slujirea si impartasirea cu preotii si ierarhii nostri,
din ura, mandrie, razvratire si neascultare, cazand prin aceasta sub osanda
canoanelor 12, 13, 14 si 15 ale Sinoadelor 1 si 2 din Constantinopol; 31 al
Sfintilor Apostoli; 18 al Sinodului al IV-lea Ecumenic; 31 si 34 ale Sinodului
al VI-lea Ecumenic; 5 al Sinoadelor din Antiohia si altele.
5. Boteaza si cununa a doua oara, savarsind o mare erezie si
greseala dogmatica.
6. Au rupt legatura duhovniceasca cu ierarhia canonica a
Bisericii Ortodoxe Romane.
7. Hulesc si defaima patriarhii, episcopii si preotii
Bisericii care tin stilul nbu, numindu-i " catolici ", " lipsiti
de har ", " eretici ", etc.
8. Au facut manastiri fara aprobarea Sfantului Sinod.
9. Preotii stilisti se duc prin sate straine si fac slujbe
pe ascuns, fara sa tina seama de aprobarea episcopului locului si a parohului
din acele parohii.
Si acestea sunt cateva din greselile si abaterile canonice
ale celor ce tin stilul vechi in tara noastra.
- Stilistii sunt considerati eretici ?
- Nu. Sunt schismatici, adica dezbinati de Biserica
Ortodoxa, caci au calcat legile bisericesti administrative, organizandu-si
manastiri si biserici deosebite, fara aprobarea Sfantului Sinod. Iar daca
indraznesc sa boteze a doua oara, atunci se fac eretici, potrivit cu canonul 47
Apostolic si alte canoane.
Calendarul este un ceas. A fost schimbat de cinci ori pana
acum, si cand va fi nevoie iar o sa-l schimbe.
"
Nu sunt masura eu sa comentez intrinsec despre aceasta discordie intre cele 2 biserici, dar doresc sa imi spun o parere personala:
1. De ce ar asculta de Patriarhia Ecumenica cand ei au o oranduiala inca de la inceputuri si modul lor de a numara zilele este contemporan cu cel al perioadei i.Hr si imediat d.Hr, astfel fiind totodata "martori" directi la toate evenimentele de atunci.
2. (nu comentez)
3. De ce ar asculta de ei, daca acestia s-au trecut pe stilul nou din cauza unor calcule matematice? (Vb aceea - Imparatia lui Dumnezeu va veni pe cai nestiute oamenilor - ca tot ne chinuim sa descoperim super si super particule, dar tot degeaba, ca nu putem dezlega misterele acestui Univers, traind doar din teorii si ipoteze in ceea ce priveste macro-cosmosul).
4. (nu comentez)
5. Probabil o fac doar in cazul in care cineva din SN doreste sa treaca la SV desi nu vad rolul sa mai fii botezat in Hristos inca odata ...
6. Din motivele mai sus mentionate.
7. (nu comentez)
8. Unde intra si vine Dumenezeu? Acolo unde este primit .... prin rugaciuni si prin fapte. Casa Domnului este in sufletul nostru. Nu vad un lucru rau ca din munca cinstita sa ridici o biserica, o manastire sau sa faci o sumedenie de fapte bune intru slava lui Dumnezeu !
(E ca si cum as construi eu o casa fara zecile de aprobari si spagi catre diferitele Institutii din Romania, dupa care ei daca observa, vin la fata locului si mi-o demoleaza - o comparatie putin fortata, dar am vazut-o ca necesara d.p.d.v. al actiunii de a construi)
9. (nu comentez)
Unde ma situez eu? In masura cuvintelor - Dupa fapta si rasplata! Am ascultat sfaturilor multor duhovnici indirect urmarindu-le inregistrarile si extrag tot ce imi poate fi folositor ca hrana pentru suflet. Daca tot ne-am amestecat in stiluri si Dumnezeu inca nu ne-a sfarsit inseamna ca rabdarea lui e fara margini. Ce se doreste de la noi, chiar si in ultima clipa? Sa ne trezim si prin faptele si rugaciunile noastre sa ne mantuim. Mie, personal, mi se pare simplu, desi in practica pentru marea majoritate e foarte greu de aplicat. Si primele aspecte rele care stau in calea acestor 2 lucruri (care la prima vedere par simple) sunt faptele rele, lacomia, mandria, pizma, ura, gandurile necurate, desfranarea, care toate adunate la un loc nu fac altceva decat sa duca la uratirea omului.
Lumea, odata cu avansarea in civilizatie, a devenit si mai rea, plina de ura si invidie fata de cei din jur, fiecare gandindu-se doar la binele propriu, a devenit un loc in care oriunde ai merge, auzi numai de rau si vezi numai raul. Situatiile in care vezi oameni saritori sa ajute fara sa astepte nimic in schimb sunt atat de putine, incat, daca te gandesti ca va ramane o turma si un pastor, numarul celor din turma va fi foarte mic.
Exista destule intamplari doveditoare ca nu mantuieste calendarul ci pocainta!
Am incheiat aceasta scurta trecere in revista a celor doua stiluri (ce a adus cu sine si marea schisma din Biserica Ortodoxa Romana) si diferentele intre calendarele iulian vs gregorian, finalizand cu o scurta parere personala fata de aceste lucruri. Daca prin ce am scris am gresit imi cer iertare, dar simt ca au trebuit sa fie spuse!
Sarbatoarea de Inaltare a Sfintei Cruci se tine pe 14 septembrie pe SN, iar cei pe SV o tin pe 27 septembrie. In momentul cand s-a facut marea schisma 27 septembrie cum este astazi pe stil vechi era defapt data de 14 septembrie a vremurilor de atunci dupa calendarul iulian.
Despre corectia numarului de zile puteti sa va documentati, aici. (Sursa - wikipedia). In afara de marea schisma si toate schimbarile in Biserica Ortodoxa ce lucru bun a adus aceasta indreptare a calendarului? Nici una ...
Sarbatoarea de Inaltare a Sfintei Cruci se tine pe 14 septembrie pe SN, iar cei pe SV o tin pe 27 septembrie. In momentul cand s-a facut marea schisma 27 septembrie cum este astazi pe stil vechi era defapt data de 14 septembrie a vremurilor de atunci dupa calendarul iulian.
Despre corectia numarului de zile puteti sa va documentati, aici. (Sursa - wikipedia). In afara de marea schisma si toate schimbarile in Biserica Ortodoxa ce lucru bun a adus aceasta indreptare a calendarului? Nici una ...
Revenind la evenimentul din anul 1925 cu aratarea Sfintei Cruci langa Athena, va las in compania PS Ambrozie care relateaza intr-un material video despre acest eveniment.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu